Online ügyféligények kielégítése

Vajon miért csúszik el sok webes fejlesztés megvalósulása, miért a sok gagyi oldal még mindig? Egy példát szeretnék csak felmutatni és arról véleményt mondani. A példában szereplő bárminemű esetleges egyezés valós cégekkel, természetesen csak a véletlen műve lehet.

Online ügyféligények Nemrég megkeresett egy neves kereskedelmi cég – a maguk területén egyébként piacvezetők -, hogy segítsek a honlapfejlesztés befejezésében, mert nem azt kapják amit anno közösen megálmodtunk. A fejlesztő csapat egy ismertebb, kreatív, jó képességű fiatal társaság.

Vajon mi lehetett a probléma?

Elmentem egy projekt megbeszélésre, hogy megnézzem hogyan zajlik a közös munka és akkor némi világosság gyúlt a fejemben. A megrendelő oldaláról – bár négyen voltunk -, egyetlen ember volt aki sorolta az észrevételeit és a fejlesztő lelkesen jegyzetelte azokat. Gyakori helyzet volt, hogy a fejlesztő azt mondta: de hát múltkor ennek az ellenkezőjét kértétek…? Jelen volt a megrendelőtől két cégvezető is, akik fölöslegesen töltötték ott az idejüket, aktívan nem lettek bevonva a megbeszélésbe. És volt még pár dolog amiről azt gondolom, hogy a sikertelenséget hordozta, mint például a specifikáció hiánya, nem irányított megbeszélések, igények kezelésének átláthatatlansága.

Amikor elmondtam a fejlesztőknek az észrevételeimet, azt mondták, hogy ők csak azt csinálják, amit kér a megrendelő. Ha egyik nap ezt kéri, akkor ezt, ha másnap az ellenkezőjét, akkor azt. Ők maximálisan kielégítik az igényeket…

Nos, ezzel kapcsolatban két dolgot mondanék.
Az egyik, hogy a fejlesztőknek nem azt kell kérdeznie a megrendelőtől, hogy pontosan mi történjen, ha a látogató megnyomja ezt a gombot, hanem például azt, “Hogyan működik az üzleted?”, “Ki a célcsoportod?”,
“Van-e raktárkészleted?” és ezekhez a kérdésekhez kell a fejlesztőnek a legjobb megoldásokat kínálni, úgy, hogy maximálisan megtámogassa az üzletmenetet, vagy ha lehet fejlessze is azt.
A következő konkrét – szerintem – rossz kérdések a következők voltak egy webshop modullal kapcsolatban: “Kell-e nektek kosár funkció?”, “Rendelés gomb hatására rögtön bejelentkeztessem, vagy elég csak a checkout végén?”.
A másik mondandóm azzal kapcsolatos, hogy itt is, mint minden iparágban, vannak úgynevezett bevett vagy legjobb eljárások (best practices) a fejlesztőnek kötelessége ezeket a megoldásokat ajánlani és beláttatni a megrendelővel, hogy miért ez a legelőnyösebb számára.

Nagyvállalati körben jellemzően nem kérdés projektvezetési-, fejlesztési módszertanok alkalmazása, de úgy gondolom, hogy kis költségvetésű projekteknél sem mindegy, hogy marad-e valami nyereség a projekten, vagy egyáltalán sikerül-e jól teljesíteni a mérföldkövek során.

Oszd meg ezt a bejegyzést:
  • email
  • Print
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • MySpace
  • RSS
  • Technorati
  • Twitter
  • Add to favorites
  • Tumblr
  • Yahoo! Bookmarks

Címke: , ,